Sunday 8 February 2015

DIY MASKER

Cuti semalam, rajin nak buat masker sendiri. Heheh. Aritu g tesco untuk beli bahan2 masker iaitu Avocado, yogurt and lemon.  Sebenarnya dah lama nak buat masker sendri. fresh from kitchen. jadi kita x yah rasa was2 sbb kita tw apa yg kita uat untuk tepek at muka.. :) Rasanya semua dah tw kebaikan Avocado ni an. .

Hancurkan avocado+yogurt+lemon and tempek letak kat muka selama 15minit. Buat 2x seminggu. In Shaa Allah hasilnya will be good for ur skin :)


AVOCADO

Oke, cerita cket bout this great fruit. Avokado berasal dari Mexico dan Amerika Tengah. Buahnya amat berkhasiat kerana mengandungi protein, zat besi, fosforus, kalsium, sodium, potasium, vitamin A, vitamin C, naisin dan riboflavin. Avokado kaya dengan antioksida dan bermanfaat dalam mencegah gejala penuaan. Ia juga membantu meningkatkan sistem imun , melambatkan proses penuaan, dan menggalakkan sistem saraf yang sihat.

Dalam penjagaan kulit, minyak avokado ditambah dalam bahan pembuatan kosmetik kerana keupayaannya untuk menyuburkan kulit dan membuat kulit anda bercahaya. Ia juga membantu dalam merawat penyakit kulit yang menyebabkan kemerahan kulit. Kaya dengan Vitamin E, vitamin A, B (termasuk B6, niacin dan riboflavin) dan vitamin C  serta kandungan galian seperti kuprum, magnesium, potasium dan zink, selain tidak mengandungi kolesterol dan sodium.

And plus, avocado dapat mengurangkan berat badan. So sape2 yg tgh berdiet tu. boleh tukarkan snek anda dengan avocado.

Yogurt Untuk Kecantikan


  1. Melembapkan kulit
    Kelebihan pertama yogurt adalah melalui kandungan kultur hidup bersama asid laktik di mana ia mampu melembut, melembap dan membuang sel kulit mati. Sapukan yogurt ke seluruh kulit tangan serta kaki dan biarkan ia selama 20 minit sebelum dicuci dengan air suam. Lebihan yogurt tadi boleh disimpan di dalam peti sejuk untuk disapu pada wajah sebagai pupur.
  2. Untuk kulit kering
    Bagi mereka yang mempunyai masalah kulit terlalu kering, tambahkan sedikit madu ke dalam yogurt kerana madu mempunyai unsur pelembap. Selain itu, anda juga boleh mencampurkan tiga sudu besar yogurt bersama dua sudu besar lobak merah yang sudah dikisar. Sapukan campuran tersebut pada wajah dan biarkan selama 20 minit sebelum dicuci dengan air suam.
  3. Mencerahkan kulit
    Selain itu juga, kelebihan yogurt adalah untuk mencerahkan kulit. Campurkan yogurt dengan satu sudu besar serbuk koko dan satu sudu besar madu. Gaulkan bersama-sama sehingga menjadi pekat sebelum disapukan pada wajah. Pastinya kulit akan tampil lebih segar, cerah dan bercahaya.
  4. Membuang sel kulit mati
    Yogurt juga boleh digunakan untuk membuang sel kulit mati dengan cara mencampurkan dua sudu besar yogurt dengan satu sudu besar oat. Gosokkan pada wajah dan tubuh badan dengan gerakan bulat agar semua sel kulit mati dapat dibuang. Selain itu, anda boleh mencampurkan yogurt dengan kulit buah-buahan sitrus seperti oren yang sudah dikisar dan dikeringkan bersama dua sudu besar yogurt.
  5. Menghapuskan bintik hitam dan bintik putih
    Kelebihan yogurt seterusnya adalah menghapuskan bintik hitam dan bintik putih. Campuran serbuk beras dan yogurt yang dijadikan pes pekat mampu menghilangkan bintik hitam dan putih pada wajah sekaligus membersihkan wajah agar kelihatan berseri.

LEMON




Lemon untuk masalah kulit berjerawat, ia mengandungi asid sitrik yang mampu merawat jerawat dan kandungan alkalinya mampu membunuh sesetengah bakteria yang menjadi punca jerawat. Selain daripada meminum jus lemon setiap pagi, anda boleh sapukan jus lemon sebenar pada kulit yang berjerawat dan tinggalkan semalaman. Untuk masker, anda boleh campurkan jus lemon dengan madu dan lumurkan pada kulit muka. Rawatan kulit muka dengan lemon mampu mengekalkan seri wajah.


Selain tu, korang boleh gunakan madu. Madu dapat melembamkan kulit. Minyak zaitun pwn bagus. Oke i bagi tips untuk campuran masker .
1) Yogurt+Lemon (Pudarkan parut)
2) Madu+Lemon (Putihkan kulit wajah)
3) Madu+Tepung beras+Air teh (Putihkan kulit wajah)
4) Avocado+Lemon+Madu
4)Avocado+Lemon+yogurt
5)Madu+yogurt
Tempek selama 15-20 minit

Another DIY MASKER
Kulit Berjerawat
Lenyek strawberi dan campurkan dengan air perahan lemon, madu asli serta sedikit dadih.
Kulit Sensitif
Lenyek buah betik bersama krim masam, pisang, madu asli dan bijirin oat.
Kulit Normal
Campurkan timun yang dipotong kecil bersama dadih sejuk.
Kulit Kombinasi
Campurkan putih telur dengan oat serta sedikit minyak zaitun.
Kulit Kering
Campurkan putih telur bersama minyak badam.
Kulit Berminyak
Campurkan sedikit dadih bersama pisang yang sudah dilenyek dan sedikit madu.

OKE. Selamat mencuba :)



No comments:

Post a Comment