Sunday 25 January 2015

Cont.. pasal kimia in kosmetik


Oke, nak share ngn korang pasal kimia yg lazim in our kosmetik. Harap bermanfaat.
Produk-Produk Kecantikan Itu Berbahaya  kerana ia mungkin mengandungi:
1. Hydroquinone
Bahan ini sering didapati dalam produk pemutih kulit. Penggunaannya dalam jangka masa panjang boleh mengakibatkan kulit merah dan rasa  terbakar, boleh mengakibatkan masalah buah pinggang, kanser darah dan kanser sel hati.
2. Merkuri
Biasa digunakan dalam produk pemutih. Kesannya ialah berlaku iritasi dan alahan pada kulit, kerosakan pada otak, buah pinggang, gangguan perkembangan janin, kerosakan paru-paru, muntah-muntah dan kanser kulit.
3. Rhodamin
Produk yang mengandungi bahan ini akan memberi kesan kepada pengguna seperti gangguan pada pernafasan dan kerosakan hati.
4. Sodium Laureth Sulfate
Biasa didapati dalam produk syampu, sabun badan dan pencuci. Bahan ini akan menyebabkan alahan kulit, asma, sakit kepala, sakit sendi, pening-pening, dan katarak mata.
5. Isopropyl Alcohol
Alkohol jenis ini biasanya digunakan sebagai pelarut dalam produk kecantikan. Bahan ini boleh merosakkan lapisan kulit dan dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan penuaan.
6. Tretinoin/Retinoic Acid
Jika bahan ini terdapat dalam produk kecantikan, boleh menyebabkan kulit kering dan terbakar serta menyebabkan kerosakan pada janin.
7. DEA (Diethanolamine), TEA (Trithanolamine) & MEA (Monoethanolamine)
Ketiga-tiga bahan ini boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang dan hati.
8. Minyak Mineral/Mineral oil
Minyak mineral walaupun kedengaran seperti baik untuk kulit, tetapi ia akan melapisi kulit hingga pengeluaran toksin dalam badan terganggu. Ia boleh mengakibatkan jerawat.
9. Paraben
Bahan ini banyak digunakan pada deodoran dan kosmetik. Ia boleh menyebabkan kemerahan dan kesan pada kulit dan disyaki boleh menyebabkan kanser payudara.
10. Propylene Glycol
Produk seperti kosmetik dan pencuci muka juga banyak menggunakan bahan ini. Bahan ini mampu menyebabkan masalah kemerahan pada kulit
11. Polyethyene Glycol (PEG)
Boleh kelembapan kulit terganggu dan mempercepatkan penuaan dan pembiakan bakteria. dan kerosakan buah pinggang dan hati.
 SEMAK!!
Senarai  produk di bawah ini telah diambil daripada web Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan( BFPK), Kementerian Kesihatan Malaysia yang telah dikemas kini bagi tahun 2014.  Produk ini telah didapati mengandungi bahan larangan, termasuk racun berjadual yang tidak dibenarkan dalam produk kosmetik. Penggunaan produk kosmetik yang dicampurpalsu dengan bahan kimia seperti yang telah dikesan boleh menyebabkan kesan cukup berbahaya buat pengguna.

Senarai Produk Kosmetik yang Dibatalkan Notifikasi / disenarai hitam oleh Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM) untuk Tahun 2014 
1. AS Beauty Night Cream : Merkuri
2. AS Beauty Day Cream: Merkuri
3. Golden Horse Herbal Milk Lotion – GH507: Merkuri
4. Golden Horse Bio C omplex Cream – GH903-2 : Merkuri
5. Dermaceutic Spot Cream : Hydroquinone dan Tretinoin
6. Dermaceutic Spot Peel Cream: Hydroquinone dan Tretinoin
7. Temulawak Whitening Pearl Papaya Cream Tretinoin



No comments:

Post a Comment